Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Maxbizz is a values-driven consulting agency dedicated.

Gallery

Contact

+1-800-456-478-23

411 University St, Seattle

maxbizz@mail.com

pilots abatuts

Arqueologia fotogràfica: Identificació de pilot nacional abatut

Els antecedents.

El meu avi matern, Josep Capella Reixac (Barcelona 1919-Tremp 1975), va ser fotògraf durant la Guerra Civil Espanyola. Malauradament jo no el vaig conèixer perquè va morir a l’edat de 56 anys, quant jo en tenia només un.

josep capella
Josep Capella pocs mesos abans de morir

Durant molt de temps tot el que vaig saber d’ell era el que m’havia explicat la família, sobretot els meus pares, i era un seguit d’anècdotes i alguna minsa informació: que havia estat reporter a la guerra amb 17 anys, que va fer fotografies durant la batalla de Belchite, que el van donar per mort durant un bombardeig i que quant va morir van trobar entre els seus papers el carnet d’afiliat al PSUC en la clandestinitat.

Quant jo era petit, a casa de la meva àvia hi havia un arxiu amb moltes fotografies i negatius de la guerra. Malauradament, en un acte d’inconsciència, un dia la meva avia el va llençar. Només es van salvar mitja dotzena de fotografies que el meu avi havia donat al meu pare i que jo conservo. I una d’elles era aquesta:

pilots abatuts adar

Es pot veure un avió abatut, amb el cadàver del pilot i un grup de persones al costat. Alguns amb roba civil però un parell amb roba militar.

De totes les fotografies, aquesta era la única de la que en sabíem una mica de la historia: Aquest avió va baixar a metrallar una columna republicana, però un soldat jove va aconseguir mantenir-se prou sencer com per esperar-lo a peu dret amb un fusell metrallador i tal com passava li va buidar el carregador i el van tombar. Res més. Ni el lloc ni la data.

L’original d’aquesta fotografia no la conservo perquè, casualitats de la vida, l’home que hi ha a la dreta de tot era el pare d’un company de feina del meu pare i li va regalar (detall que després tindrà la seva importància: aquest home era aragonès, de la província de Saragossa). Suposo que ho va fer perquè aquest mateixa fotografia havia sortit publicada a la magnífica col·lecció “Cronica de la Guerra Española” de la Editorial argentina Codex S.A. impresa al 1966 i que el meu pare havia aconseguit. Però tampoc proporcionava més informació.

I això hagués estat tot si no fos perquè des de jove m’han agradat els avions i la història. Per mi es una simple afició ja que no m’hi dedico professionalment, però mercès a aquest interès, en fer-me adult vaig entrar en contacte amb ADAR i a col·laborar amb ells en la mesura de les meves possibilitats.

Jo havia comentat el cas del meu avi amb un dels historiadors d’ADAR, en David Iñiguez, i la pena que em feia cada cop pensava en la pèrdua del seu arxiu. Així doncs, un dia rebo una trucada d’en David dient-me que ha localitzat fotografies del meu avi a la biblioteca del Pavelló de la República a Barcelona. Les fotografies estan a el fons de José del Barrio, un dels fundadors del PSUC i que durant la guerra havia manat la columna “Carlos Marx” que va ser el nucli de la 27ª Divisió del Exercit Republicà, i es poden identificar perquè a l’anvers porten un segell amb el nom del meu avi. També es poden veure moltes fotografies publicades a exemplars del diari “Treball” que es conserven a la hemeroteca del Pavelló. El diari “Treball” estava publicat pel PSUC. Les fotografies es reconeixen perquè aquest diari posava el nom del fotògraf als peus de foto.

Aquesta troballa em va aportar informació molt valuosa: No és que el meu avi fos un simple reporter independent, es que era fotògraf del diari “Treball”, fet que, a més a més, casava amb que en el moment de la seva mort estigues afiliat al PSUC.

Al mateix temps això em va servir d’estímul per començar a buscar fotografies del meu avi a arxius digitals tant fotogràfics com hemeroteques digitals amb exemplars del diari “Treball”. I haig de dir que la meva cerca va obtenir recompensa: Vaig localitzar un parell de llocs web amb arxius digitals del diari “Treball” i fotografies del meu avi a l’arxiu digital de la Biblioteca Nacional.

t-26
Foto d’un T-26 camuflat publicada a “Treball” el 2 de Setembre de 1938. L’autor és el meu avi.

La investigació

La meva afició per la aviació ha fet que sempre sentis curiositat per saber més d’aquesta foto de l’avió abatut. Quin avió era? Qui era el pilot? Quan el van abatre? I el més important: Era veritat la historia que m’havien explicat?

De moment només sabia que el lloc havia de ser al front de l’Aragó i que per la forma de la cua i l’estructura del fuselatge, i el fet de que només hi hagués un tripulant, el més probable es que l’avió fos un Heinkel He-51.

El primer cop de sort va ser trobar un altre foto del mateix aparell al diari “Treball” del 4 de Setembre de 1937.

heinkel

És evident que es tracta d’una foto del mateix avió, però amb el cos del pilot mort tapat per una lona. No obstant el peu de foto diu que ha estat abatut per la caça republicana. Això contradeia el que m’havien explicat, tot i que es podria tractar de que simplement haguessin aprofitat aquesta foto per fer propaganda de l’aviació Republicana. El més important d’aquesta foto és que m’acotava l’espai temporal en que podia haver estat feta: Si va sortir publicada el 4 de Setembre del 37, havia de ser per força anterior a aquesta data.

El segon cop de sort va ser trobar a internet un exemplar digitalitzat d’aquesta foto a l’arxiu de la Biblioteca Nacional (es d’on l’he tret per il·lustrar l’article). El mes important però, és que en aquest arxiu la digitalització s’ha fet tant de l’anvers com del revers de les fotografies. Així que, en mirar el revers d’aquesta, em vaig trobar això:

heinkel-he-51

Es pot llegir perfectament “Abatido por un fusilero con fusil ametrallador. Heinkel-He-51”. Això em confirmava la historia que m’havien explicat i el tipus d’aparell!!. Per tant el següent pas era buscar en alguna llista de He-51 abatuts per foc de terra.

El Heinkel He-51 era el principal avio de caça de la Luftwaffe al principi de la guerra. Els primers aparells de caça que la Legió Còndor va portar a España eren d’aquest model. No obstant es va trobar en inferioritat davant l’aparició dels aparells soviètics, I-15 “Xatos” i i-16 “Mosques”. Així que els alemanys el van anar substituint per els Messerschmitt Bf.109 i dedicant-los a missions d’atac a terra i cedint-los a les forces aèries dels revoltats. Amb aquests avions es va formar el grup de caça 1-G-2, format per les esquadres 1-E-2, 2-E-2 i, a principis del 37, la 3-E-2. Aquestes esquadres van començar a especialitzar-se en missions d’atac a terra a la campanya del Nord (el que després s’anomenaria “Cadenas”). Per tant, el pilot podia ser tant un pilot de la Còndor com un pilot espanyol.

Em vaig posar a buscar per internet i en un for vaig trobar una llista de pilots de He-51 morts.

La llista de la Còndor era aquesta (traduïda de l’anglès):

30.8.1936: He 51 (Trautloft) derribado por el enemigo Dewoitine 372 (Puparelli)
13.11.1936: El 51 (Eberhardt) pierde sobre Madrid en plena colisión en el aire con el enemigo I-16 (Tarkhov)
8.12.1936: He 51 (Mratzek – 4.J/88) derribado en el Frente Norte (?) por el enemigo I-15
6.1.1937: He 51 (Gallera – 3.J/88) derribado sobre Madrid por el enemigo I-16
6.1.1937: He 51 (Kneiding – 3.J/88) derribado sobre Madrid por el enemigo I-16
12.2.1937: He 51 (Hepe – 1.J/88) derribado sobre el Jarama por el enemigo I-16
12.2.1937: He 51 (Palm – 1.J/88) derribado sobre el Jarama por el enemigo I-16
18.1.1938: He 51 (Klein – 4.J/88) derribado sobre Teruel por cazas enemigos
4.5.1938: He 51 (Hester – 4.J/88) derribado sobre Albocacer por cazas enemigos.

Tots eren morts per caces i, a més a mes, els únics morts a l’Aragó ho eren després de la data màxima en la que podia haver estat la foto. Per tant el pilot havia de ser espanyol.

Al mateix lloc vaig trobar una de pilots espanyols:

17.4.1937: He 51 (Palmero – 2-E-2), destruido cerca de Teruel (?) debido a una colisión en el aire con la I-15
17.4.1937: He 51 (Allende – 2-E-2), dañado en combate aéreo cerca de Teruel (?) contra I-15 (Comas) – aterrizó a la fuerza detrás de sus propias líneas, ¿fue dado de baja?
26.8.1937: He 51 (Blasco – 2-E-2), derribado cerca de Osera (¿combate aéreo o flak?)
2.9.1937: He 51 (Ruiz de Alda – 1-E-2), derribado? ¿causa? ¿ubicación?
15.1.1938: He 51 (Palacios Vega – 1-G-2), derribado cerca de Teruel (combate aéreo o flak?)
Enero de 1938: He 51 (Amoedo – 1-G-2), derribado cerca de Alfambra, combate aéreo o flak? fecha exacta?’piloto voluntario portugués?
22.2.1938: He 51 (Carreras García – 1-G-2), derribado cerca de Teruel (¿combate aéreo o flak?)
20.3.1938: He 51 (Jiménez Guerra – 1-G-2), derribado cerca de Caspe (combate aéreo o flak?)
26.3.1938: He 51 (Aragón Muñoz – 1-G-2), derribado cerca de Teruel (combate aéreo o flak?)
12.5.1938: He 51 (Cuadra – 1-G-2), ubicación? ¿Derribado en combate aéreo o flak?

A la llista surten 9 noms, nombre que em va resultar baix, així que sospitava que era incomplerta. No obstant hi havia 2 noms, Blasco y Ruiz de Alda, que podien ser el que buscava. Cap dels dos apareixia com abatut per caces, les dates podien ser, i Blasco apareix abatut a Osera, que és a la zona de la batalla de Belchite.

Em trobava estancat. De sobte vaig recordar que tinc a casa el llibre de Jesús Salas Larrazabal “La Guerra de España desde el Aire” i em vaig posar a buscar informació. Hi vaig obtenir els noms complerts dels dos pilots, Salvador Blasco Roman i Mariano Ruiz de Alda, i les dates en que van ser abatuts, però poc mes.

Estancat un altre cop. Ja no sabia on mirar. No trobava res per internet i la bibliografia de que disposo és limitada. Jo no treballo d’historiador, la meva feina i horaris no em permeten gastar temps en anar a consultar arxius oficials o la magnifica biblioteca que tenim a ADAR. Pensant com solucionar-ho em va venir al cap una última possibilitat.

Fa anys que participo en un for d’internet especialitzat en història militar, el for de “El Gran Capitán”. És un lloc seriós on hi participa gent molt ben documentada. Algú podria tenir la informació que necessitava. Així que els vaig demanar ajuda. Hi haig de dir que la resposta va superar les meves expectatives.

Em van proporcionar informació dels dos pilots. En Blasco havia estat abatut per la caça republicana i per tant quedava descartat. D’en Ruiz de Alda hi havia 2 versions, una que va ser abatut per foc de terra i un altre que ho va ser per la 4ª de Mosques. També em van proporcionar una llista completa de pilots espanyols de He-51 morts a la guerra:

Alfredo Arija Valenzuela.Capitan.En Combate, Teruel, 27-12-36
Francisco Bofill Deudofeu.Alferez.Choque, Aragon, 18-02-37
Jaime Palmero Palmeta.Alferez.En Combate, Teruel, 17-04-37
Pablo Ruiz Vazquez.Alferez.En accidente, Leon, 19-06-1937
Cesar Martin Campos.Capitan.En Choque, Santander, 20-08-37
Manuel Ferreras Laraña. Teniente.En Choque, Santander, 20-08-37
Andres Prieto Navarro.Alferez.Derribado, Belchite, 24-08-37
Salvador Blasco Roman.Alferez.Derribado, Belchite, 26-08-37
Mariano Ruiz de Alda.Alferez.Derribado, Belchite, 02-09-37
Luis Palacios Vega.Alferez.Derribado, Teruel, 15-01-38
Luis Martinez Amoedo.Alferez.Derribado, Teruel, 07-02-1938
Andres Carreras Garcia.Alferez.Derribado, Teruel, 22-02-38
Jose Jimenez Guerra.Teniente.Derribado, Aragon, 20-03-38
Julian Aragon Muñoz.Alferez.Derribado, Aragon, 26-03-38
Francisco Encinas Rodriguez.Alferez.Derribado, Levante, 17-05-38
Rafael Serra Hamilton.Alferez.Derribado.Levante, 13-07-38
Antonio Gonzalez Valle.Teniente.Derribado.Ebro, 06-08-38
Joao Manuel Machado Soares de 0liveira.Alferez.Derribado.Ebro, 28-08-38
Jose Macias Lora.Teniente.Derribado.Ebro, 27-09-38 ( Escuadrilla 4G2)
Mir Aistre.Alferez.Derribado.Cataluña, 27-12-38 ( Cabeza de Puente de Seros, escuadrilla 1G2)
Fernando Segovia Mora-Figueroa.Alferez.Derribado, Cataluña, 28-12-38. ( 4G2)

Descartant els abatuts fora de l’Aragó, els abatuts per caces i els de dates posteriors, les possibilitats quedaven reduïdes a 3:

Andres Prieto Navarro.Alferez.Derribado, Belchite, 24-08-37
Salvador Blasco Roman.Alferez.Derribado, Belchite, 26-08-37
Mariano Ruiz de Alda.Alferez.Derribado, Belchite, 02-09-37

En Blasco no podia ser. Quedaven Prieto i Ruiz de Alda. Necessitava descartar-ne un. M’inclinava per en Prieto, ja que em resultava difícil que si el van abatre el dia 2 la foto aparegués a “Treball” el dia 4. Sobretot perquè aquests dies van ser els combats per la presa de Belchite (l’assalt al poble va ser des de el 31 d’agost fins el 6 de Setembre) i jo sabia, i confirmat per les fotos a “Treball”, que el meu avi hi va ser. Vaig desenvolupar una teoria molt elaborada que em permetia descartar en Ruiz de Alda com el pilot de la fotografia. Estava orgullós de les meves dots investigadores.

Ara bé, la vaig exposar al for i… decepció!!. Un dels membres que més informació m’havia aportat em va comunicar que segons el llibre » Historia de las Fuerzas Aereas de la Republica Española» (tomo II, pág. 584), l’alferes Andres Prieto Navarro va ser abatut per la caça republicana a prop de Zuera.

Per tant, tot apunta a que el pilot de la fotografia ha de ser Mariano Ruiz de Alda.

Però…Segur?

Tot i que sembla que, finalment, el pilot de la fotografia és Mariano Ruiz de Alda, hi ha certs elements que em fan dubtar.

En primer lloc se’m fa estrany que una foto presa el dia 2 a l’entorn de Belchite sortís publicada ja el dia 4 en un diari de Barcelona, tenint en compte les comunicacions de la època.

En segon lloc, entre la informació que m’han proporcionat, es veu que en el llibre d’on em confirmen que Andres Prieto va ser abatut per la caça republicana, la informació de Ruiz de Alda és incorrecte, ja que també diu que va ser abatut per caces. Podria ser que la informació de Prieto també fos incorrecte?

Comentant-ho, em van fe veure que, a part de que fos incorrecte, existeix una segona possibilitat. Aquesta seria que l’avio fos tocat o escapés picant de la caça republicana i, en acostar-se a terra, fos abatut per foc de terra. En aquest cas l’aviació republicana podria haver reclamat l’aparell abatut. No seria la única vegada que un avio abatut és reclamat simultàniament per la caça, la DECA i/o el foc d’armes lleugeres des de terra..

En tercer lloc, una de les dades que em van passar és una fotografia dels membres del Curs de Caça de Caceres al Juny de 1923:

caceres

Andres Prieto és el número 16. Era pilot de complement abans de la guerra. Si ampliem les dues fotografies, aquesta i la que investigo, i les comparem hi ha una certa semblança en les cares.

En quart lloc, segons el que m’han dit, l’avió de Mariano Ruiz de Alda es va incendiar, però a la foto el pilot apareix amb el cos sencer, en bon estat i amb el mono de vol i l’uniforme intacte, sense restes de cremades.

I ja per acabar, el 24 d’Agost del 37, data en que va ser abatut en Prieto, les unitats republicanes que combatien a Zuera eren les que formaven part de la 27 divisió. La que tenia origen en el PSUC i que el meu avi solia cobrir fotogràficament.

Investigant en el diari “Treball” he vist que no hi ha cap foto del meu avi entre els dies 22 i 31 d’agost. El dia 22 apareix una foto d’arxiu sobre un treballador del camp, i el dia 21 una foto d’un acte al Price celebrat el dia 20. No hi ha res més fis el 31, dimarts, en que surten un parell de fotos del 1er Congres de la Solidaritat celebrat a Barcelona els dies 28 i 29 d’Agost. I a partir del dia 2 tornen a sortir fotos seves gairebé tots els dies.

L’assalt al poble de Belchite es va produir entre el 31 d’agost i el 6 de Setembre, en que va ser totalment conquerida. I el meu avi hi era. Els dies 8 i 9 de Setembre apareixen a “Treball” fotos que ho demostren:

Belchite 1
Belchite 2
Fotos de Belchite a “Treball” els dies 8 i 9 de setembre del 37

Així doncs, el que penso és que la seqüència cronològica és la següent:

  • El dia 24 d’agost, dimarts, el meu avi estava a la zona de Zuera cobrint les activitats de la 27 Divisió, va tornar a Barcelona a temps per estar al Congrés del dia 28 i en aquest moment va entregar al diari el material que tenia, entre els quals estava la foto de l’avió abatut.
  • A continuació va tornar a marxar al front per cobrir l’assalt a Belchite i un cop conquerit el poble per les tropes republicanes, va tornar a Barcelona a temps per que es publiquessin les fotos de Belchite el dia 8.
  • Les fotos publicades els dies en que es combatia a Belchite serien doncs anteriors al 28 d’Agost, fins el 8 de Setembre, en que ja son de dies posteriors al dia 6.

Si aquesta teoria fos certa, i penso que és el més probable, en realitat l’avió i el cadàver de la fotografia serien els de l’alferes Andres Prieto Navarro.

El pilots

Com que no puc estar completament segur de quin dels dos pilots es, afegeixo informació de tots dos. Copio directament la informació que em van proporcionar sobre ells (en castellà):

Mariano Ruiz de Alda:

Mariano Ruiz de Alda Val, natural de Estella pero avecindado en Castejón, era un abogado y alpinista que se enroló voluntario el 4 de agosto de 1936. Primo de Julio Ruiz de Alda. Sirvió en el frente Norte, pasando en diciembre de 1936 a la primera promoción de pilotos de la Escuela Elemental de Aviación en Tablada, compuesta por pilotos civiles o en trance de serlo. Nombrado teniente, pasa al Escuadrilla 1-E-2 (Zaragoza). Con esa unidad, dotada con obsoletos Heinkel 51 cedidos por la Legión Cóndor, desde febrero de 1937 efectúa muchas acciones de caza y sobre todo, efectivos ametrallamientos y ataques a suelo en Zaragoza, Huesca y Teruel. Sus enemigos disponen de material superior, cazas rusos I-15 e I-16.

Respecto a su muerte, despegó estando enfermo con un compañero con 12 bombas de 10 kilos para atacar unas trincheras. Murió al ser derribado su caza por la antiaérea en el sector de Mediana (Zaragoza) el 2 de septiembre de 1937, durante la batalla de Belchite. El avión cayó y se incendió. Cruz de Guerra con Palmas

Andres Prieto Navarro:

Andres Prieto Navarro es el n.15.Antes de la Guerra era secretario del Aero Club de Aragon, pero no piloto.Segun un informe de mayo de 1935 de un ingeniero aleman radicado en España, trabajaba como vendedor y comisionista de equipo y armamento para firmas alemanas, como la Junkers para colocar equipamento aereo aleman en España, tanto civil como militar, pero tambien para los servicios de informacion alemanes, Andres Prieto, era segun el, » un joven decidido y entusiasta de la aviacion, pero no cuenta con los medios para aprender a volar y comprarse una maquina.Estimo conveniente que siga siendo nuestro hombre de enlace.Al realizar negocios por su mediacion, podria regalarsele algo, por ejemplo un paracaidas.».En la fiesta de la aviacion de Zaragoza en abril de 1935, Prieto se habia tirado en Paracaidas.

Informaba el ingeniero aleman, Karl Rodatz, establecido en España desde muchos años antes con oficina en Madrid, que el ambiente en el aero club de Zaragoza, del que Prieto era secretario, era muy germanofilo, viendo posible mercado para la venta de avionetas ligeras, ya que habia 9 personas, con ganas y posibles para adquirir un aparato, realizando el curso de piloto .

El 1 de julio de 1937 era aun formalmente cabo de Caballeria en el regimiento Castillejos, asciende a sargento provisional el 2, y a Alferez de complemento de Aviacion tras haber efectuado el correspondiente curso en Caceres el 21 de ese mismo mes.Cruz de Guerra con Palmas a titulo postumo.

Tanto Prieto como Blasco realizaron el curso de pilotos de caza, el segundo, en Caceres entre mayo y julio de 1937, y fueron destinados como novatos a pilotar He 51 en la misma escuadrilla, muriendo en el frente de Aragon apenas un mes despues con dos dias de diferencia. Mariano Ruiz de Alda era mas veterano, del curso anterior, el primero.

Agraïments

No puc mes que estar eternament agraït a en David Iñiguez, historiador d’ADAR, pel fet de que m’informés de que podia recuperar part del llegat fotogràfic del meu avi.
També el meu immens agraïment als membres del for de “El Gran Capitán”, Mencey i Buscaglia, per haver dedicat el seu temps i coneixements a proporcionar-me la informació que tanta falta em feia.

Fonts

Arxiu del diari Treball: Arxiu Revistes Treball – Fundació Nous Horitzons (arxiutreball.cat)
Fons digitalitzat de la Biblioteca Nacional: Resultados de búsqueda – Biblioteca Digital Hispánica (BDH) (bne.es)
For de “El Gran Capitán”: El Gran Capitán (elgrancapitan.org)
Jesús Salas Larrazabal, “La Guerra de España desde el Aire”, Ediciones Ariel, 1972.

Héctor Guillen.